22 november 2013

Spennende dager i Ngaoundéré

I disse dager skjer det mye spennende for EELC og for oss andre her i Ngaoundéré. I sommer ble det valgt nye biskoper og nytt Conseil Synodal (kirkeråd eller landsstyre) i EELC. Biskopene har vært i arbeid ei stund allerede, men denne uka holdes det første møtet for conseilet etter valget.

Etter konstituering og godkjennelse av protokollen fra i sommer, deler de seg og skal jobbe videre i tre kommisjoner, en for administrasjon og finans, en for kirke og misjon og en for strategi og utvikling. Det blir spennende å se hvilke prioriteringer det nye rådet vil gjøre.

Siden dette er deres første møte, valgte man også å arrangere et kurs for det nye rådet. Onsdag og torsdag var satt av til dette kurset, og det var teamet fra kapasitetsbyggingsprosjektet som var ansvarlige for opplegget. Ettersom jeg er tilknyttet dem, var også jeg tildelt en times tid til å innlede om og utfordre til diskusjon rundt temaet identitet, strategi og visjon.

Hvordan det gikk, tror jeg at jeg overlater til de som var med å vurdere. Men jeg ble i hvert fall en erfaring rikere. Etter innledningen hadde jeg nemlig satt opp noen punkter til hjelp for å sette i gang praten, og tenkte at det måtte være en god måte å tilnærme seg temaet sammen. Det jeg oppdaget var at her gjør man det man får beskjed om. At man ikke er vant til å tenke utenfor boksen og bruke kreative metoder for den type oppgaveløsning, har jeg jo blitt fortalt. Men min norske hjerne hadde nok ikke helt skjønt hva det innebar i praksis. Det som skjedde var nemlig at alle diskuterte og svarte på spørsmålene, men ingen hadde diskutert temaet utover det jeg hadde spurt om, slik jeg hadde håpt og forventa. Men å bli frustrert over at folk gjør det de får beskjed om, det går jo nesten ikke an... Uansett: De ba om mer tid da jeg ville avslutte samtalene, så det kan jo ikke ha vært helt ille, heller. 


I tillegg til Conseilet, har også Femmes pour Christ sin arbeidersamling her denne helga, og på søndag er det formell innsettelse av biskop og visebiskop i Milleniumskirka. Det blir enda en festdag for kirka, og klær i det riktige stoffet ligger allerede på vent i skapet. I den anledning kommer Jeffrey Huseby og Anne Karin Kristensen, henholdsvis generalsekretær i NMS og programleder for programmet ledelse og organisasjonsbygging, på besøk. Det blir et kort og hektisk besøk denne gangen, men vi gleder oss til å være sammen med dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar