16 april 2014

Espace Jeunes - ungdomskonferanse

Myleine, Moise og Lasarus
I dag var første hele dag på den internasjonale ungdomskonferansen som arrangeres her i Ngaoundéré, og som skal vare resten av påskeuka. 

Jeg har spurt noen av deltakerne om hvorfor de er her, og hvilke forventninger de har til konferansen. 

Solbjørg og Ole
Først ute var Myleine Sephora, Moise Peter og Lasarus Samaki. De er med i arrangementskomiteen, og vet mye om det som skal skje de neste dagene. "Her får jeg være med å bruke det jeg kan til å hjelpe andre", sier Myleine, som er med i gruppa for bønn og veiledning. I tillegg har hun ansvaret for 20 av jentene som bor på internatet mens konferansen pågår. Hun gleder seg rett og slett til alt. 

Paul og en kamerat
Moise og Lasarus er med i kommunikasjonsgruppa. "Jeg gleder meg til å bli kjent med nye, særlig de som har kommet helt  fra Norge for å være med," sier Moise. Mye handler om å skape gode relasjoner og å lære av hverandre. "Jeg har lært så mye gjennom å være med i Espace Jeunes, om å være en god leder, om troa mi og om å støtte hverandre. For meg er dette en skole som lærer meg om livet."

Ole og Solbjørg er i Kamerun som henholdsvis ettåring og volontør, og de er med litt som deltakere og har litt ansvar i hver sin komite. Solbjørg er med i restauranten, mens Ole kanskje skal holde et seminar. "Akkurat nå gleder jeg meg mest til maten, men turene og turneringene blir også bra," sier Ole.

Laila
Paul Bija har reist helt fra Ngaoundal for å være med på begivenheten. Han var med da gjengen fra Ngaoundéré var på besøk der han bor, og ville selvfølgelig bli med da han hørte om konferansen. Han gleder seg til seminarene, særlig det om kommunikasjon, og bønn og veiledning.

”Jeg har mange venner her (og mange mygg),” sier Laila, da turen kommer til henne. Det skal holdes mange seminar, men hun skal være med på matlaging. ”Maten her har vært veldig god, så jeg gleder meg!” 

Bertrand
”Det jeg liker med Espace Jeunes, er at de har en tydelig visjon om å dele Guds ord, være sammen og gjøre noe sammen som ungdom,” sier Bertrand. Han har hatt ansvar for det diakonale arbeidet som Espace Jeunes gjør, og skal holde diakoniseminar på torsdag. Ellers gleder han seg til seminarene, særlig det om ledelse, turen til Tello og kveldsunderholdningen.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar